*Proprietarul lanțului de cafenele spune că modelul francizei de la Brașov i-a dat idei să extindă business-ul și peste ocean
Ruslan Cojocaru, un antreprenor din Republica Moldova, a adus pe piaţa locală conceptul de cafenele Tucano Coffee după ce iniţial l-a dezvoltat în Chişinău. În primăvară, Tucano Coffee a ajuns șI la Brașov, în Coresi Shopping Center
„În anul 2000, chiar după ce am absolvit studiile universitare, am început o afacere în retail în Chişinău. Aveam 1.000 de dolari, multă energie şi optimism”, spune antreprenorul. Uitându-se în urmă afirmă că printre avantajele sale în business se numără echipa bună, conjunctura pieţei şi lipsa de reacţie a concurenţei. Astfel, în şase ani a ajuns la 50 de magazine de telefonie mobilă. Atunci, în 2006, a decis să iasă din acest business printr-o vânzare şi să îşi încerce norocul într-un alt sector, cel a restaurantelor. A început cu dezvoltarea francizei Pizza Celentano – un concept din Ucraina- în Republica Moldova.
În 2010 a început să lucreze şi la conceptul propriu de cafenea sub brandul Tucano Coffee. „Întotdeauna am fost pasionat de localurile cu caracter unde poţi să comunici cu prietenii sau pur şi simplu să stai să citeşti o carte. În urma unei calătorii mai lungi prin lume am decis să creăm un local care să se deosebească prin atmosfera sa”.
„Un Ferrari în prăjitul cafelei”
Culorile brandului au fost inspirate de la pasărea „tucan”, care în portugheza braziliană sună „tucano”. Această pasăre a devenit şi logoul companiei. În acelaşi timp, antreprenorul a decis să „atace” segmentul cafelei de specialitate ceea ce înseamnă că foloseşte doar cafea din regiunile producătoare cu tradiţie, unde cafeaua este crescută la o anumită altitudine.
„La fel am decis să o prăjim singuri, investind într-o mini fabrică cu utilaje specializate sub brandul Probat, care e un fel de Ferrari în prăjitul cafelei.” Aceasta este prăjită mediu şi doar pentru maxim de 45 de zile, pentru a-i păstra aromele şi uleiurile. Pe lângă cafea, antreprenorul a pariat pe prăjituri, sandwichuri şi băuturi. De asemenea, a decis să mizeze pe localuri unde fumatul este interzis, deşi recunoaşte că acest lucru s-ar putea traduce într-un număr mai mic de clienţi.
„În 2010 am început să lucrăm la conceptul unui proiect cu potenţial de a-l dezvolta în lumea întreagă. În 2011 a fost deschis primul local de 250 mp în centrul istoric al Chişinăului, pe strada Bucureşti, colţ cu Puşkin”. Primul local a fost stradal, pentru că, spune Ruslan Cojocaru, redă mai bine atmosfera gândită iniţial.
Trei ani mai târziu a fost inaugurată prima cafenea din Bucureşti, pe calea Dorobanţi, lângă Academia de Studii Economice. „Tot în 2014 am deschis două unităţi în Emiratele Arabe împreună cu un partener master franchizat. În prezent sunt deschise opt cafenele sub acest brand, alte două fiind în construcţie. Investiţia în afacerea Tucano a fost în jur de 600.000 de euro până acum, din care 250.000 de euro în România”.
Cafeneaua din Brașov – model de business pentru lanț
Expansiunea însă nu se opreşte aici, antreprenorul moldovean afirmând că are planuri mari pentru România, o piaţă în care crede. „În primăvara lui 2015 am deschis prima unitate în franciză din România în Coresi Mall din Braşov. În oraşele din ţară optăm pentru dezvoltarea prin franciză, deoarece partenerii vor putea să administreze mai bine businessul, fiind mereu acolo. Încercarea din Braşov ne-a demonstrat acest lucru, vânzările fiind în creştere continuă.”
El nu oferă cifre privind vânzările unităţii însă spune că în acest an cifra de afaceri a companiei Tucano Coffee va fi de 3 milioane de lei. Aceasta companie operează cafenele deschise direct şi încasează şi taxele de franciză. Anul trecut compania a avut afaceri de aproape 1 milion lei, în primul an de funcţionare.
„Costul unei francize este de 12.000 de euro şi include designul, tot suportul şi toate produsele noastre la sinecost. Avem o echipă în Bucureşti care instruieşte şi ajută operational partenerii.”
Antreprenorul moldovean vrea să se extindă apoi în Ucraina, SUA, statele CSI şi ţările din Golful Persic. „Analizăm posibilitatea participării la Expoziţia de franciză internaţională din New York, cea mai mare din lume.”