*Meseria de operator pe maşini comandă numerică au este cea mai căutată
Dacă până acum învăţământul profesional nu era privit cu ochi buni în ţara noastră, anul 2014 a adus o schimbare imensă de optică în ceea ce priveşte viitorul educaţional al elevilor de gimnaziu din România.
Pentru prima dată, în doar două zile, au fost înscrişi peste 26.000 de candidaţi (faţă de 12.000 anul trecut) pe cele peste 29.000 de locuri, ca urmare a faptului că elevii au avut posibilitatea să se înscrie înainte de admiterea în liceu.
Cea mai mare concurenţă de anul acesta a fost pentru Şcoala Profesională Germană Kronstadt din Braşov, unde, la meseria de operator la maşini cu comandă numerică au fost peste şase candidaţi pe loc. Urmează, în topul concurenţei, Liceul Tehnologic „Dimitrie Leonida” din Constanţa (calificarea mecanic auto) şi Liceul Tehnologic „Elena Caragiani” din Tecuci (tot mecanic auto), cu câte 4,6 candidaţi pe loc etc.
Modelul Şcolii Kronstadt a reînviat învăţământul profesional
Potrivit Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), în vederea unei mai bune corelări cu cerinţele angajatorilor şi a unei mai bune articulări în structura învăţământului preuniversitar, în decembrie 2013 a fost modificată Legea Educaţiei, astfel că, începând din anul şcolar 2014-2015, învăţământul profesional are durata de trei ani şi este organizat după finalizarea clasei a VIII-a (după ciclul gimnazial).
Pregătirea este organizată atât în şcoală, cât şi la angajator, iar programul de pregătire este stabilit de şcoală împreună cu angajatorii. Astfel, în primul an, pregătirea practică realizată în atelierele şcolii şi la agentul economic reprezintă aproximativ 20 la sută din timpul total alocat programului. În al doilea an, aproximativ 60 la sută din timp este alocat pregătirii practice, iar în al treilea, aproximativ 72 la sută din timp. Pe parcursul celor trei ani sunt organizate stagii comasate de practică, cu o durată totală de 24 săptămâni: cinci săptămâni în primul an, nouă săptămâni în anul doi şi 10 săptămâni în cel de-al treilea an.
Învăţământul profesional şi tehnic, prin absolvenţii cu pregătire tehnică specializată, poate contribui în mod important la competitivitatea industrială a României, consideră MEN.
Implicarea agenţilor economici este o caracteristică majoră a învăţământului profesional şi tehnic (IPT), aceştia participând la următoarele activităţi specifice: fundamentarea planului de şcolarizare şi stabilirea ofertei de pregătire profesională; selecţia elevilor care se înscriu în învăţământul profesional; elaborarea componentei locale a curriculumului, adaptat la nevoile specifice, în parteneriat cu unitatea de învăţământ, pregătirea practică a elevilor, evaluarea performanţelor acestora pe durata practicii şi examenul final, în vederea certificării calificării, mai precizează MEN.